Reisebrev - Odyssey Of The Seas

Vi har vært på cruise, her kan du lese litt om våre erfaringer, få tips og inspirasjon.
Del meg

Både Siri og Stella hos oss i Bennett Ferie Asker var på ferie med Odyssey of the Seas sommeren 2022. Vi har vært på nesten identisk seiling i Østlige Middelhavet, men har reist på litt forskjellige type ferier. Siri var på familietur med barn, mens Stella var på «kjærestetur» uten barn. Selv med forskjellig utgangspunkt hadde vi valgt samme skip.

Her kan du lese litt om våre erfaringer, få tips og forhåpentligvis inspirasjon til ditt neste cruise. Enten du reiser med barn og familie eller med kjæresten.

Reisebrev fra Siri:

Sommeren 2022 tok jeg med «storfamilien» på tur. Storfamilien består av mormor, min mann og meg med våre barn i alderen 8 og 10 år. Royal Caribbean har fokus på at cruise skal være en ferieform som alle kan like og det passer veldig godt for storfamilien der alderen spriker, ettersom skipene har fasiliteter for alle aldre.

Vi var skjønt enige om at om bord på Odyssey of the Seas hadde vi det alle veldig bra, det var full action på dekk der barna hadde sine områder mens mormor, ved behov, fant seg et rolig område litt bort fra sklier og lekeområder. Barna kunne være med på barneklubb fra morgen til kveld om de ville men ønskene fra dem var å finne på noe sammen, så det ble noen runder bordtennis, pickleball, hopping på trampoline, radiobiler, twister og klatring i klatreveggen.

På kvelden serverer de fleste restaurantene en tilpasset barnemeny mens de voksne kan velge fra menyer med ett godt og variert utvalg. Utenom det finnes det alltid noe for enhver smak i buffetrestauranten der man er friere til å komme når det passer. Det er ikke uten grunn at vi forsøkte ta trappene når man har vært om bord noen dager, for maten er god og variert. Showene er helt i toppklasse og noen av de flotteste oppsetningene jeg har sett har vært om bord på Royal Caribbean sine skip. Sang, musikk, historiefortelling og forestillinger som gir deg tårer i øyne, gåsehud og hjertebank. Ellers så anbefaler vi at man får med seg silent disco – det er så gøy å både være med på og se på, så enten du liker danse eller ikke er det uansett veldig underholdende.

Det er opplevelser fra morgen til kveld om bord, men så må man ikke glemme at skipet er ditt flytende hotell og gir deg muligheten til å oppleve flere steder på en ferie.
Frister det med solnedgang med utsikt over Egeerhavet fra toppen av Santorinis vakre hvite fjell landsbyer, ekte napolitansk pizza i gamlebyen i Napoli, en dagstur til Capri eller Positano på Amalfikysten, shopping i de trange gatene eller ett forfriskende bad på en sandstrand på Mykonos eller ett innblikk i historien blant ruinene i Efesos….Tenk å få alt dette på en ferie!

Så konklusjonen er at cruise passer for alle og med hele familien på tur kan man velge og tilpasse dagenes innhold og aktivitetsnivå – sammen eller hver for seg, men møtes igjen ett sted ombord. Vi digger i hvertfall ferieformen cruise 😊

Foto: Siri fra Bennett Asker

Reisebrev fra Stella:

Juni 2022 seilte jeg og min mann en uke i Middelhavet med Odyssey Of The Seas.

Turen begynte med to dager i Roma. Vi har vært i Roma før og denne gangen hadde vi bestemt oss for å gå litt utenfor allfarvei og bo/oppleve steder utenfor den vanlige turistløypen. Prati området tikket av de fleste boksene våre og vi valgte Le Meridien Visconti til å være vårt hjem disse to nettene. Hotellet var nyoppusset, veldig lyst og moderne, med veldig bra frokost.

Prati strøket ligger på andre siden av Tiber elven, på motsatt side av de mest kjente «turistområdene». Litt nord for Vatikanet og rett ved Castel Sant’Angelo. Ved å bo her er du et steinkast unna alle severdigheter, men likevel langt nok unna de verste folkemassene. Når du returnerer tilbake til Prati etter lang (og varm!!) dag med utforsking er det lett å finne roen her. Her er det knapt turister og ikke en eneste souvenirsjappe. Dette er et område hvor du møter og deler bord med lokalbefolkningen. Masse gode restauranter og småbutikker og en av byens beste shoppinggater, Via Cola di Rienzo, ligger her.

Lørdagskvelden ble tilbragt i Trastevere. Her hadde vi ikke vært tidligere og det var en helt magisk opplevelse. Vi kom hit etter 30 minutters gåtur langs Tiber, helt tilfeldig. Mange turister har funnet veien hit og området er berørt av turismen, men for en stemning og labyrint av små koselig gater, fylt med liv, kafeer og restauranter. Anbefales til alle!

Roma. Foto: Stella fra Bennett Asker

Selve cruiset starter i Civitavecchia, ca 1 times taxitur fra Roma. Her gikk vi ombord på Odyssey of The Seas. Ofte kan prosessen med å komme seg om bord være litt kaotisk når man skal på cruise, men denne gangen gikk alt på skinner og vi var om bord mindre enn en time etter at vi ankom terminalen.

Vel om bord ble vi anvist til vår lugar, som bar preg av nytt design og smarte løsninger. Vi hadde bestilt lugar med balkong og delvis sjøutsikt. Dette vil si en balkong som ligger parallelt med livbåtene. Noe som kan hindre utsikten noe, men er rimeligere i pris. Det er merkbart bedre følelse av plass i lugarene på disse nye skipene, og vi hadde ingen problemer med å finne oss godt til rette.

Skipet i seg selv er jo enormt stort og vi følte det var godt med plass uansett hvor vi gikk. Ved bassenget er det alltid mye mennesker på dagtid (og en del støy). Men hvis man utforsker skipet litt, er det alltids steder man kan være mer for seg selv. De dagene man er til sjøs anbefales «bungalowene» på soldekket. Der kan man nyte varmen i skyggen og lese uten at man blir helt kokt.

For oss som er glad i mat og drikke var det spennende å utforske mattilbudet ombord. En fin touch, var en frokostcafe/deli (The cafe @ Two70) bakerst på skipet, hvor du bestiller over disk og kan få med deg en bagel og en kaffe i hånden på vei av skipet. For oss som liker å sove litt lenger og ha rolige morgener var dette en fin løsning for å få magen fyllt før vi gikk i land.

Dagene til sjøs valgte vi å spise lunsj i den meksikanske restauranten, El Loco Fresh, på soldekket, som serverte en meget fresh og tiltalende buffet. Her bugnet det av friske råvarer som ble fylt opp og holdt ferske gjennom hele dagen.

Til middag på denne turen, endte vi opp med å spise i a la carte restauranten hver kveld. På andre cruise har vi ofte prøvd ut spesialrestaurantene. Men a la carte tilbudet her var så bra at vi ikke hadde noe behov for å prøve noe annet (selv om det er masse gode alternativer). Spisesalen må også nevnes som veldig hyggelig med tanke på hvor mange mennesker den har plass til. Spør gjerne på forhånd om å få plass ved vinduet, det gjør opplevelsen enda bedre!

Foto: Stella fra Bennett Asker

Vi hadde gått for drikkepakke på turen, og var veldig fornøyd med tilbudet ombord. Mange gode viner på glass og en rekke gode flaskeøl inkludert i pakken. Alle barene tilbyr også en rekke drinker med god kvalitet på ingrediensene. Alle merker de fører i baren er fra kjente produsenter.

Ruten vi reiste på var variert og kunne by på en ny opplevelse for hver havn vi ankom. Blant annet en nydelig dag på stranden på Mykonos og en varm, men flott dag i Athen.

Å bruke dagene i land på forskjellige destinasjoner, for så å lade batteriene på båten til kvelds, er faktisk en uslåelig kombinasjon.

Det er også viktig å tenke på at du kan gjøre det du selv vil de dagene du er i land. Vi hadde planlagt mye vi ville se, gjøre og smake på forhånd og fikk derfor veldig mye ut av hver dag.

Vi storkoste oss på tur og kan ikke vente til vårt neste cruise!