Skip to main content

Cinque Terre | Reisetips fra Bennett Ferie

monterosso-al-mare-cinque-terre

Langs kysten av Liguria ligger fem pastellfargede landsbyer på rekke og rad mellom fjellsider dekket av vinranker og olivenlunder. I flere århundrer lå de små landsbyene i Cinque Terre isolert. I dag er de blitt en av Italias mest populære turistdestinasjoner og et ettertraktet område for fotturister. Her har du panoramautsikt over havet og by etter by med fargeglade hus og blomsterdekorerte potter.

Cinque Terre er Italias minste nasjonalpark og samtidig den tettest befolkede. Hele 2000 kilometer med mur er anlagt i det bratte terrenget mellom Cinque Terre og Porovenere. Det er blant annet dette som gjør at Cinque Terre i 1997 ble en del av UNESCOs verdensarvliste.

Monterosso al Mare er den største av de fem byene, og består av to deler; Centro Storico – gamlebyen, og Fegina – den nye bydelen. Nabobyen, Vernazza, regnes av mange som den mest vakre. Cornigliga er den mest tilbaketrukne av de fem, med nesten 400 trappetrinn å gå opp fra togstasjonen. Manarola ble grunnlagt av innbyggere fra Volastra, en liten landsby som ligger litt lenger oppe i terrenget, og Riomaggiore er den sørligste landsbyen og er oppkalt etter elven Rio Maggiore.

Nasjonalparken består av et mylder av turstier, men den aller mest kjente og populære er Sentiero Azzurro. En økende utfordring i Cinque Terre er overturisme. Det er perioder av året der for mange turister besøker de små landsbyene på én gang. Legg besøket til Cinque Terre utenfor høysesong og utenfor den typiske cruisesesongen med mengder av turister. Beste tid å reise: Vår og senhøst. Sommer – juli, august og september, er høysesong. Styr også unna påske og nasjonale helligdager.

For å gå Sentiero Azzurro – Blue Path, må du kjøpe obligatorisk turkort. Turkortene kjøpes på togstasjonene eller på nett: https://card.parconazionale5terre.it

En av våre kunder i Steinkjer har sendt oss denne reiserapporten etter en tur til Firenze og Monterosso Al Mare:

Ja, så er ferieturen over og vi er vel tilbake etter en fantastisk tur til Firenze og Monterosso Al Mare. m.m. Vi har bare positive opplevelser og erfaringer å tenke tilbake på. Alt klaffet mht reise - alt var i rute, lett å finne drosjer og tog, greit å finne fram og bli kjent, og i tillegg fikk vi fantastisk fint vær med sol og varme.

Hotellet i Firenze var supert - nytt, rent, trivelig og nært jernbanestasjon og de viktigste severdighetene vi ønsket få med oss. Søndag koste vi oss i Firenze og gjorde vi oss litt kjent og bestemte oss for hva vi skulle prioritere når vi kom tilbake; Duomo og omvisning i kirka og tårnet - en opplevelse!

Ponte Veccio, Firenze. Foto: Fotolia

Vi bestemte oss for å dra i rett tid mot Monterosso neste dag og ta et stopp i Pisa, dermed fikk vi også med oss "Det skjeve tårnet".

Det skjeve tårnet i Pisa. Foto: Pixabay

Jeg var spent på hotellet i Monterosso, men det var fantastisk og vi koste oss ute på balkongen hver kveld. Hotellet lå litt utenfor sentrum, men det gikk gratis drosje til/fra hotellet hver time. Vi innordnet oss etter tidene og følte det ikke som noe stress. Hotellet lå høyt ovenfor byen og som ekstra bonus fikk vi balkong med utsikt utover hele Cinque Terre - helt ubeskrivelig flott. Vi følte oss som "dronninger" med den flotteste utsikt og vi ville ikke ha byttet - vi hadde det veldig bra!

Tirsdag tok vi tok båt til Riomaggiore - vi tenkte gå mellom byene, men brukte litt for god tid å kose oss og utforske de tre sørligste byene, Riomaggiore, Manarola og Corniglia. Trivelig, fine byer med koselige utesteder.

Onsdag brukte vi tiden i Monterosso. Torsdag kom vi oss endelig ut på tur. Den ordinære turstien mellom Riomaggiore og Corniglia er fortsatt stengt, så vi tok tog til Manarola og buss videre til Volastra. Herfra gikk vi en "innenlandssti" til Corniglia - stien gikk litt lenger oppe i fjellsiden, men vi hadde god utsikt utover sjøen og til Monterosso. Denne turen inngikk ikke i nasjonalparken, så det var gratis å gå der. En flott tur vi var glad vi prioriterte og som anbefales på det varmeste. Mellom Corniglia og Vernazza gikk vi stien gjennom Nasjonalparken og her måtte vi kjøpe oss Cinque Terre-card, men det var verdt det - flott tur dette også som vi gjerne anbefaler.

Vernazza, Cinque Terre. Foto: Pixabay

Vi koste oss og har bare positive dager og opplevelser å tenke tilbake på!

Tusen takk for hjelpen med turen! Radig reise, flotte hotell og mange fantastiske opplevelser!

Vi kommer tilbake og søker hjelp igjen.

Takk for denne gang :)

Her finner du et reiseforslag basert på turen til disse damene: https://www.bennettferie.no/cinque-terre

Du kan selvfølgelig også reise fra andre steder i Norge. ta kontakt så ordner vi alt for deg!